Ve třech odstavcích je novým typem článků, v nichž bych ráda prostřednictvím pouhých tří odstavců shrnula svůj názor na přečtenou knihu :-). Tak směle do toho.

* * *

Není nic aktuálnějšího, než v současném pandemií sužovaném světě vzít do rukou knihu s názvem Karanténa. Peter May v předmluvě píše, že tento text napsal již před 15 lety, ale žádný vydavatel mu jej nechtěl vydat. Není divu, jeho tehdejší předpověď o smrtící chřipce se zdála vydavatelům až moc přehnaná.

„Když jsem před patnácti lety napsal Karanténu, nikdo se s tím nedokázal ztotožnit. Teď to dokážou všichni.“

Autor nás seznamuje se světem, který není a už nikdy nebude jako dříve. Epicentrem celosvětové pandemie se stal Londýn, který je kompletně izolovaný. Občané se bouří, v ulicích bují nepokoje a armáda dohlíží na dodržování zákazu vycházení. Před virem, který si vyžádal tisíce obětí, není nikdo v bezpečí. Nedostatek nemocničních lůžek dospěl k tomu, že na místo parku má teď v rekordním čase vyrůst nouzová nemocnice. Na staveništi jsou však nalezeny kosterní pozůstatky dítěte. Detektiv inspektor Jack MacNeil, který odpočítává poslední hodiny u sboru londýnské Metropolitní policie, dostane případ na starost. Rozhodne se, že stůj co stůj vyřeší násilnou smrt dítěte, a to bezprostředně poté, co vir zasáhne i jeho rodinu. Je možné vyhrát tento boj?

I když v tomto thrilleru řádí smrtící chřipka se smrtností až šedesát procent, nic to nemění na tom, jak autor dokázal velmi věrně vylíčit možný stav. Všudypřítomné roušky, ochranné rukavice či odstupy zná teď jistě každý z nás. Přesně do tohoto světa autor zasadil svůj detektivní příběh, který bude ozvláštněn právě probíhající pandemií, ale také tím, že se odehraje prakticky během jednoho dne. Autor se v této knize s ničím a s nikým nemazlí – není se však čemu divit. Tísnivá a vypjatá atmosféra tryská snad z každé stránky. Zajímavé jsou rovněž postavy, bohužel některých se nicméně dotklo obvyklé klišé. Přesto dle mého názoru příběh jako celek funguje výborně a jedinou vadou na kráse je nerealistický závěr, který působí přehnaně a je jak vystřižen ze zahraničních akčních filmů. Pokud autorovi odpustíte pár klišé, užijete si příběh, který je předobrazem aktuální situace, jen v mnohem horším měřítku. Jestliže současný stav neprožíváte příliš dobře, této knize se raději vyhněte.

Jak prožíváte současný nouzový stav? Vyhýbáte se podobným knihám nebo vám nevadí číst o tomto tématu?

autor: Peter May

překlad: Filip Drlík