Není to tak dávno, co jsem četla Mysterium Tremendum, knihu, kterou napsal Emil Křižka pod pseudonymem. Psychologie hlavní postavy byla výborně napsána a kombinace s uměním mě přesvědčila o autorově umu. Když mi nakladatelství Rosier nabídlo autorovu novinku s názvem Hořká múza k přečtení, neváhala jsem a velmi se na knihu těšila. Moc se mi líbila na první pohled i obálka. Jak nakonec dopadlo moje hodnocení?

Po prolistování zjistíte, že kniha je úžasně graficky zpracovaná. Ilustrace v knihách nejsou obvyklé a tyto se velmi povedly. Celkové grafické zpracování knihy si zaslouží vaši pozornost.

Franz je spisovatel a netouží po ničem jiném, než aby mohl nerušeně psát. Osud se mu však podivnými způsoby staví do cesty… až do chvíle, kdy se mu zjeví přízrak zjizveného muže. Ten Franzovi předloží neodolatelnou nabídku: prostor pro tvorbu a inspiraci, pro kterou by nejeden člověk zabíjel. I přes vysokou cenu Franz nakonec souhlasí, aniž by tušil, čemu se pro svou slepou touhu upsal. Získá schopnost vidět očima přízraku a záhy ho pohltí děsivé vize vedoucí až na pokraj šílenství, už však není cesty zpět. Ve zvráceném díle, které společně s tajemným mužem tvoří, odhaluje hrozivě temnou minulost, jež se ho týká daleko víc, než by se kdy odvážil hádat.

Po zajímavém prologu, který čtenáře zavede do minulosti a navnadí vás na další řádky, se ocitnete v rodině Franze, který trpí tuberkulózou a jeho velkou a jedinou vášní je psaní. Nemoc ho upoutala na lůžko a psaní se věnovat nemůže tak, jak by chtěl. Jeho otec nemá pro jeho zálibu pochopení, a tak se Franz upíná ke svým myšlenkám. Jednoho dne se se zvědavostí podívá z okna a uvidí něco neuvěřitelného, šokujícího a nepochopitelného. Před očima se mu zhmotňují krvavé obrazy šílených absurdit, které nabydou na frekvenci poté, co se setká s přízrakem muže, který mu za vysokou cenu splní jeho jediné přání – nerušeně psát.

Tato kniha, označována správně jako horor, však nebude pro každého. Zpočátku budete natěšeni a zároveň vás budou svírat mírné obavy, čím vás autor vyděsí, nicméně nečekejte, že se strachy budete choulit pod peřinou. V knize vám autor nejspíš představí zcela jiné hororové zážitky a výjevy, než na které jste zvyklí. Počítejte s tím, že budou drsné i nechutné, zvrácené i sexuální, mnohdy kombinací vyčteného.

Bohužel se musím zařadit k těm čtenářům, kterým kniha nesedla. Upřednostňuji jinak stavěné horory, zde se vše točí okolo jedné postavy – Franze. Přiznám se, že jsem dosud nečetla žádné dílo Franze Kafky, takže po přečtení recenzí jiných čtenářů jsem byla překvapená, nakolik je tato kniha stylem podobná právě Kafkovi. Považuji se za čtenáře, který Hořkou múzu pravděpodobně nepochopil správně, nepoznal provázanost s Kafkou, a to ani podle jména hlavního hrdiny. Nelibovala jsem si v absurdních scénách a podivných sexuálně-zvrácených výjevech, ale znechucená jsem nebyla.

Věřím, že si kniha najde spokojené čtenáře, kteří toto dílo správně ocení a ohodnotí. I já oceňuji autorovu bezbřehou fantazii, kterou dokáže přenést na papír a zhmotnit ji. Pro toto musí mít člověk nadání a talent a Emil Křižka psát zcela jistě umí, jen bude mít bohužel okruh čtenářů lehce zúžený.

Pokud jste otrlí a jen tak něco vás nerozhodí, horory milujete, ale chtěli byste zkusit třeba trochu něco jiného, rozhodně se poohlédněte po Hořké múze, která je zajímavou sondou do myšlení jednoho spisovatele, který touží po jediném – psát, a to za jakoukoliv cenu.

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Heleně Herynkové z nakladatelství Rosier. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete zde.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je oddělovník.jpg.

autor: Emil Křižka