Malin Ahlbergová odchází studovat na elitní univerzitu do Nové Anglie, tedy co nejdál od domova. Chce zapomenout na traumatizující zážitky z dětství, kdy se při hře na stromě zabil její starší bratr. Chce rodičům dokázat, že na to má, a stane se téměř dokonalou. Její otec jí dá jednu radu, a sice ať předstírá. Lehkostí sobě vlastní se seznámí s oblíbenou Ruby, která se přátelí s Gemmou, Johnem, Khaledem a Maxem. Malin se tak stane členem této party a snaží se zapadnout. Ostatní se jí svěřují se svými tajemstvími, ale netuší, že Malin má také jedno vlastní tajemství, které musí zůstat za každou cenu utajené.

Na více jak čtyř set stranách se odvíjí příběh Malin, která nastupuje do prvního ročníku na prestižní univerzitu. Děj je vyprávěn prostřednictvím Malin v první osobě, přičemž se prolínají dějové linky z různých časových období. Účast v Prváku se střídá se Čtvrťákem a tato období jsou ještě proložena vzpomínkami na domov a dětství v Texasu.

Podle mého názoru byl problém (mimo jiné tedy) v délce knihy. Více jak čtyři sta stran většího formátu číst o každodenních starostech jedné studentky související nejen se studiem, ale také s tvořením a upevňováním vazeb se spolužáky, tedy resp. s partou pěti lidí, bylo dost ubíjející. Čtenář sleduje celý první školní rok na univerzitě, který je proložen závěrečným ročníkem a „Dnem mazáků“. Zpočátku jsem se neorientovala ve studijních ročnících, protože mi přišly oba hodně podobné – stejná parta lidí, stejné problémy a v jejich středu Malin, jejíž jednání jsem až do konce knihy vůbec nepochopila.

Hlavním problémem této knihy je její označení „thriller“, protože o thriller se v žádném případě nejedná. To, že v knize dojde ke smrti studenta, ještě nedělá knihu thrillerem. Jedná se o vztahovou a intriky prošpikovanou knihu, kterou bych zařadila do kategorie new adult. Celých čtyři sta stran se dozvídáte jen nějaké náznaky, na minulost, na to, co se chystá Malin v budoucnu provést, ale v podstatě se nic kloudného nedozvíte. Nedočkáte se žádných zvratů v průběhu čtení, napětí, akce, tedy ničeho, co by měl správný thriller obsahovat. Já jsem se bohužel u celé knihy nudila a pořád čekala na něco, co přišlo až v samotném závěru, a to je dle mého názoru málo.

Knihou vás provází Malin, ale v jejím těsném závěsu můžete sledovat její kamarádku Ruby, oblíbenou spolužačku a hráčku fotbalu, Gemmu, studentku herectví, která musí být vždy středem pozornosti, Johna, kterému by k nohám padla každá žena, jeho bratrance Maxe, který je jeho opakem, tedy tichým studentem a pozorovatelem a Khaleda, prince s exotickými kořeny. Všichni si užívají studentského života, pořádají se večírky, na kterých (ale i mimo ně) alkohol teče proudem a všemu je samozřejmě přítomna tichá a nenápadná Malin, která spřádá svou pomstu. Žádná z postav mi k srdci bohužel nepřirostla, nemohla jsem se do žádné vcítit a některé mi byly vyloženě nesympatické.

Nepochopila jsem motiv hlavní postavy. Proč čekala čtyři celé roky, než se k něčemu odhodlala? Vadilo mi, že snad v každé kapitole hlavní hrdinka tvrdila, že teď už se stane něco vážného, ale až do samého závěru k ničemu nedošlo. Škoda, že ani tajemství jejích spolužáků nebyla žádným temným tajemstvím, jak by se na první pohled mohlo zdát. Autorka sice jednotlivé kapitoly zpestřila opisem z Rubyina deníku, ve kterém Malin ráda tajně listovala, ale na celkové hodnocení knihy to vliv nemělo.

Vyzdvihnout můžu čtivost knihy, protože čtyři sta stran uběhlo celkem rychle. Škoda, že obsahově nebyl příběh lepší. Já se celou dobu nudila a čekala, že se konečně něco stane, aspoň malý drobný zvrat, situace, která by zamíchala kartami, scény, které by mě přiměly otáčet stránku za stránkou či takové, u nichž bych sotva dýchala.

Mrzí mě konečné hodnocení knihy, ale nemohu jinak. Četla jsem už mnohem víc příběhem podobných knih, jejichž děj mě přikoval ke stránkám a u něhož jsem četla se zatajeným dechem. Tentokrát to tak bohužel nedopadlo.

Přesto si nemyslím, že by kniha měla být zatracována. Četla jsem spoustu pozitivních komentářů, a jak se říká, sto lidí sto chutí. Je velká pravděpodobnost, že zrovna vám se kniha líbit bude.

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Dagmar Červenkové z nakladatelství Leda. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je oddělovník.jpg.