Emmet Atwater nemá lehký život. Jeho matka onemocněla rakovinou a otec pracuje od rána do večera, aby nějak vyžili. Když Emmet dostane příležitost přihlásit se do projektu Genesis 11, neváhá ani na okamžik. Je přijat s dalšími devíti chlapci a děvčaty z celého světa a trénují na vesmírnou misi. Jen osm z nich se dostane na Eden, planetu bohatou na Nyxii – nejcennější látku v celém vesmíru, kde ji mají těžit. Vítězové získají peníze, které mohou splnit jejich sny. Emmet chce pomoci rodině, ale opravdu za každou cenu? I za cenu toho, že se z něj stane zrůda? Jak vyhrát, ale zůstat dobrým člověkem?

Nyxia je prvním dílem z třídílné vesmírné série zařazené do žánru sci-fi a určené spíše pro mladší čtenáře. Osobně jsem právě nízkým věkem hlavního hrdiny, resp. hrdinů, byla překvapená, ale jen zpočátku. Vyhovovalo mi si je představovat o pár let starší a se čtením jsem tak brzy neměla žádný problém, tedy co se věku hlavních hrdinů týče.

Hlavním vypravěčem je Emmet Atwater, jenž dějem provází po celou knihu s výjimkou jednoho intermezza, které vám umožní nahlédnout do zákulisí projektu Genesis 11. Emmet se rozhodne získat pro rodinu velký finanční obnos, který by měl zajistit léčbu jeho matce, jež onemocněla rakovinou. Souvisí s tím však nejen zřeknutí se běžného života, který doposud vedl, ale také dlouhé odloučení od rodiny.

Pod záštitou Babylonu, nejbohatší společnosti na světě, se utká deset mladých lidí, z nichž jen osm se dostane na planetu Eden, bohatou na Nyxii. Kniha vás vrhne do víru příběhu, v němž se v různých soutěží utká mezi sebou deset účastníků z různých koutů světa. Jazyk pro ně není překážkou, protože existuje Nyxia, mocný nerost schopný neuvěřitelných věcí. Dorozumívají se tedy mezi sebou pomocí této hmoty a brzy zjistí, že budou muset mezi sebou bojovat. Za každou soutěž získají body, které jim určí umístění v tabulce. Proč se jich však na Eden dostane jen osm?

Děj je plný akčních scén, už od prvních stránek se v knize neustále něco děje a autor vás nenechá ani na okamžik vydechnout. Napětí a nevraživost se mezi účastníky projektu Genesis 11 stupňuje a pro fair play zde není žádný prostor. Bojují jednotlivě mezi sebou, ale také ve skupinách a musí prokázat nejen fyzické schopnosti, ale rovněž psychické. Nikdo nechce skončit na posledním místě, ba ani na předposledním a odehrává se boj na život a na smrt.

Začátek může na čtenáře působit trochu rozvláčně, jakmile se postavy začnou utkávat mezi sebou, postupem vás může neustálé se opakování podobných soutěží začít nudit. Milovníci akčních scén si však zde přijdou na své. Autor si pro vás připraví i nejeden zvrat, z nichž ten závěrečný, který vás má zároveň nalákat i na pokračování, je asi nejsilnější.

Postav je v knize více, ale plést se vám nebudou. Jsou lehce odlišné nejen vlastnostmi, ale také rasou – setkáte se zde se zástupcem téměř z každého kontinentu Země. Autorovi však musím vytknout popisy jednotlivých hrdinů, neboť jejich charakterové vlastnosti byly spíše šablonovité a cesta k oblíbení si některého z hrdinů byla delší. Autor je popsal jen povrchně a čtenář neměl šanci nahlédnout do jejich nitra, alespoň u některých. Přesto jsem si ke konci některé hrdiny oblíbila, zejména Kayu, Bilála a nakonec i Emmeta. Jsem velmi zvědavá na pokračování.

I přesto, že kniha měla své mouchy, líbila se mi a přečetla jsem ji velmi rychle.

Pokud tedy máte rádi žánr sci-fi a nevadí vám mladší hrdinové a akční scény, rozhodně se na tuto sérii zaměřte. Já mám v tuto chvíli přečtené i pokračování s názvem Nyxia nespoutaná (recenzi pro vás připravuji) a nyní čtu závěrečný díl Nyxia povstává.

Jaký máte názor na tuto sérii?

autor: Scott Reintgen

překlad: Jolana Navrátilová