Na doporučení jsem se po delší době pustila do sci-fi knihy.

Do příběhu budete vtaženi hned od prvních stránek. Nečekejte žádný dlouhý úvod, ale brzy se ocitnete spolu s hlavním hrdinou rovnýma nohama přímo ve Výhni – vězení pro mladistvé delikventy, které je nejtvrdší na světě. Nachází se hluboko pod zemským povrchem, z něhož nevede žádná cesta ven, jen dovnitř.

Vypravěčem příběhu je třináctiletý Alex, který se ocitl v nejhorším vězení neprávem a jehož jedinou starostí je přežít do dalšího dne. Výheň má své zákony, dozorci jsou nelítostní, ale i členové gangů, kteří si berou na paškál ty nejslabší. Navíc zde probíhají kruté experimenty a vládne tu čisté zlo. Alex se dostane na celu k Donovanovi, který ve Výhni tráví již pátý rok. Alex se však nedokáže jen tak lehce vzdát a žít s pocitem, že se z žaláře nikdy nedostane. Vymyslí plán útěku.

S touhle knihou jsem měla jediný problém. Rozpolcená jsem byla z věku hlavního hrdiny, z čehož vyplývá, že kniha by měla být určena pro mládež. Avšak atmosféra příběhu, brutální a hororové scény plné násilí tomu vůbec neodpovídaly. Číst tuto knihu jako jedenáctiletá, asi bych měla menší trauma. Celou dobu jsem se tak zamýšlela, pro čtenáře jaké věkové kategorie je tato kniha primárně určena.

Kladně hodnotím především zajímavé prostředí, ve kterém se děj knihy odehrává. V průběhu čtení si budete klást spoustu otázek, ale jelikož se jedná o pentalogii, je jasné, že autor neodkryje všechny karty hned v prvním díle. Velkým tahounem je čtivost a napínavé scény od samého počátku. Nemusíte se bát žádných vycpávkových scén, v knize jdete z akce do akce a zaručuji vám, že se nebudete ani na okamžik nudit. Pár nelogičností však objevíte, ale věřím, že autor postupně vysvětlí vše v dalším pokračování.

autor: Alexander Gordon Smith, originální název: Lockdown (2009), překlad: Blažena Kukulišová, nakladatelství: Fobos, rok vydání: 2021, počet stran: 296